MLM - co to jest?

 

MLM (Multi Level Marketing, Marketing Wielopoziomowy)

MLM to jedna z metod wprowadzania produktów na rynek. "Wielopoziomowy" odnosi się do systemu wynagrodzeń pobieranych przez osoby, które sprawiają, że dostarczany jest dany produkt lub usługa.

W gruncie rzeczy istnieją tylko trzy podstawowe sposoby dostarczania produktów:
  1. Sprzedaż detaliczna - każdy miał z nią do czynienia. Odbywa się ona w warzywniaku, delikatesach. Człowiek idzie do sklepu i coś kupuje.
  2. Sprzedaż bezpośrednia - przeważnie, dotyczy polis ubezpieczeniowych, encyklopedii, kosmetyków AVON, pojemników Tupperware, a także wielu innych towarów.
  3. Marketing Wielopoziomowy - Właśnie MLM zajmiemy się dzisiaj. Nie wolno mylić tej metody z dwiema poprzednimi, zwłaszcza ze sprzedażą bezpośrednią, co bardzo często się zdarza.
MLM polega więc na budowaniu organizacji, w której mnóstwo osób sprzedaje niewiele, bądź też nie sprzedaje wcale produktów, a jedynie kupuje je dla siebie.

Piątą metodą, myloną z MLM jest sprzedaż piramidkowa. Piramidy są nielegalne. Jednym z głównych powodów są nieprawidłowości w dostarczaniu produktów i usług. Może i są to spółki wielopoziomowe, ale nie jest to marketing. 

Wiele obiekcji jeśli chodzi o przystąpienie do marketingu wielopoziomowego wynika stąd, że ludzie nie dostrzegają różnicy między MLM a sprzedażą bezpośrednią. Może Twoje pierwsze spotkanie z taką firmą polegało właśnie na tym, że zapukał do Ciebie Akwizytor, aby coś Ci sprzedać.

Podstawową cechą odróżniającą MLM od sprzedaży detalicznej i sprzedaży bezpośredniej jest to, że w MLM prowadzisz interesy dla siebie - ale nie osobiście.
Prowadząc własną działalność, kupujesz produkty hurtowo od spółki, którą reprezentujesz. Możesz więc i powinieneś używać ich na własne potrzeby. Możesz również, jeśli chcesz sprzedawać je detalicznie i mieć z tego zysk.

Najczęściej spotykanym błędem w myśleniu o MLM jest przekonanie, że aby odnieść sukces musisz sprzedawać detalicznie. Prawdziwy sukces w MLM zależy od budowania organizacji.
Słowo "sprzedaż" budzi negatywne skojarzenia u 95% ludzi. W MLM nie musisz "sprzedawać" w tradycyjnym sensie tego słowa. Jednak produkt musi być w obrocie, inaczej nikt nie otrzyma pieniędzy. Aby zbudować dużą, odnoszącą sukcesy strukturę, musisz zachować równowagę. Musisz sponsorować i nauczać ludzi zasad MLM, a zarazem tworzyć bazę klientów, sprzedając detalicznie swoim sąsiadom, znajomym i rodzinie.

Spółki MLM nie mają potrzeby przeznaczania ogromnych pieniędzy na reklamę. Reklamowanie odbywa się niemal wyłącznie drogą ustną. Dlatego większe kwoty można przeznaczyć na udoskonalenie samego produktu. W rezultacie firmy te mają zwykle towar lepszej jakości niż produkty konkurencji, które można znaleźć w sklepach. Możesz podzielić się z przyjacielem informacją o wysokiej klasy produkcie, będącym odpowiednikiem tego, którego obecnie używa. Zastępujesz starą markę czymś, co sam odkryłeś, co wypraktykowałeś i uznałeś za lepsze.

Cechą, która odróżnia MLM od spółek sprzedaży bezpośredniej jest wprowadzanie do struktury kolejnych jej członków. W sprzedaży bezpośredniej nazywa się to REKRUTOWANIEM. Jednak "sponsorowanie" i "rekrutowanie" to absolutnie nie to samo. SPONSORUJESZ kogoś, a potem uczysz go, jak robić to, co Ty robisz — czyli jak budować WŁASNY BIZNES.
Sponsorując kogoś do MLM musisz być gotów pomóc mu w budowaniu jego własnego biznesu. Obowiązkiem sponsora jest uczyć nowych ludzi wszystkiego, co sam wie o tym biznesie. Sposobu zamawiania produktów, prowadzenia rejestracji, rozpoczynania działalności, budowania struktury, organizowania szkoleń itp. 
MLM z pewnością nie jest dla wybranych. Jest dla każdego, kto chce się tym biznesem zająć. Kto jest otwarty na przyswajanie nowej wiedzy. Ważne jest nastawienie się, na ciągły rozwój, ale także na to, że po drodze pojawią się trudności związane z różnymi porażkami. Ważne, by nie skupiać się na nich a traktować je jako lekcje. Wyciągać z nich wnioski i iść dalej przed siebie, by zrealizować postawiony sobie cel.

Gwarancją Twojego sukcesu w MLM jesteś ... TY SAM :)

Zauważ, że Ty startując w MLM znajdujesz się w roli "ucznia". Masz zapewnioną pomoc Twojego sponsora, lub kogoś innego z górnej linii. Od Ciebie zależy, czy zechcesz się uczyć!

Sponsorowanie sprawia, że biznes w MLM się rozwija. Gdy poszerza się Twoja organizacja, stajesz się NIEZALEŻNYM, ODNOSZĄCYM SUKCESY biznesmenem. JESTEŚ DLA SIEBIE SZEFEM!

W spółkach sprzedaży bezpośredniej pracujesz dla firmy. Jeśli postanawiasz z niej odejść i przenieść się w inną okolicę, musisz zaczynać wszystko od początku. We wszystkich znanych nam firmach MLM możesz przenieść się w inne miejsce kraju i kontynuować działalność nie tracąc zysków wypracowanych przez grupę, którą opuszczasz.

Ludzie zaczynają pracować w MLM z myślą o zarobieniu 50, 100 lub 200 zł miesięcznie i nagle uświadamiają sobie, że jeśli poważnie zajęliby się tym biznesem, zarabialiby co miesiąc 1000 lub 2000 zł albo więcej. Takie i większe dochody uzyskasz, budując organizację.

Możesz nosić wiadra (sprzedawać coraz więcej), albo zbudować rurociąg (rozszerzać swoją organizację — sponsorować, gdy przestaniesz nosić wiadra ... :)

Jeszcze jedna różnica pomiędzy nielegalną piramidą finansową a MLM. Piramida powstaje od wierzchołka w dół i tylko Ci, którzy przystąpili do biznesu na samym początku, mogą kiedyś zbliżyć się do jego wierzchołka. W trójkącie MLM wszyscy startują od dołu i mają szansę stworzyć dużą organizację.
Nowa osoba może, jeśli chce, stworzyć strukturę kilkakrotnie większą niż jej sponsor.

1 komentarz: